VII. IM Jan Sikora-Lerch

25.05.2012 14:17

            Narodil jsem se v r. 1942, šachy mě naučil otec asi ve 13-ti letech. Asi po roce, když jsem objevil „kontrašustrmat“ (viz ukázku), jsem s ním přestal hrát. Jako přeborník šumperských škol se 100% výsledkem z 18-ti partií (hráno dvoukolově – přebor školy,  pak finále – vše po domácnostech) jsem se zůčastnil krajského přeboru dorostu v Olomouci r. 1957. Tam jsem poprvé uviděl šachové hodiny. Netušil  jsem, že existuje šachová literatura, vše jsem vymýšlel za šachovnicí – viz závěr mojí první partie s Jaškem. Tam jsem skončil až jako třetí, ale uhrál jsem 4. výkonnostní třídu (tenkrát se rozlišovalo 6 základních tříd – kromě titulu mistra a kandidáta mistra). Měl jsem štěstí, že tenkrát byly šachy velmi populární, televize ještě nebyla. V Šumperku bylo několik šachových jednot,  vstoupil jsem do nejsilnější – Lokomotivy, kde se každoročně pořádaly 3 série turnajů: přebor oddílu, Memoriál Čeňka Rýznara a přebor okresu a to všechny ve čtyřech (!!)  jednotlivých skupinách podle výkonnosti. Během roku jsem se postupně probojoval do té nejsilnější, a jako okresní přeborník mužů jsem získal 1.VT a vybojoval si tak 1. šachovnici pro krajský přebor družstev. Finále dorostu ČSR jsem hrál až v roce 1960, skončil jsem na 4. místě za Hortem, Děkanem, Haubtem (dnes im Německo), ale před Janatou, Mištou, Smejkalem, Nowakem, Plachetkou aj. Pražští pitharti mě nenominovali na rozhlasovou simultánku s Talem, místo mně tam hráli nějací pražští saláti, kteří skončili v polofinále na 9.místě.

            Po absolvování gymnázia v Šumperku (tehdy jedenáctiletky) v r. 1959 jsem pracoval 2 roky jako soustružník, pak jsem rukoval k PTP do Rimavské Soboty. V té době byly Pracovně technické prapory pod „velením“ Ministra dopravy. V Rimáš-Sobátbán byl prapor Železničního vojska (už po přejmenování), jinde byli silničáři a taky mostaři. 26 měsíců (prodlouženo kvůli „Berlínské krizi“) jsem budoval síť železniční dopravy ve Východoslovenských železárnách.

            Moje 1.VT mezitím propadla a začínal jsem znovu „od píky“. Po návratu „z vojny“ jsem pracoval jako technolog asi 5 let. Byla to vděčná doba, dodnes mrknu na věc a vím, jak funguje a jak to vyrobit či spravit. Krajský přebor Ostravského kraje jsem vyhrál v r. 1965 a získal zároveň titul km. V polofinále přeboru ČSR 1966 jsem dělil 2-3 místo, finále ovšem hráli jiní, i ti, kteří skončili v jiné skupině na místě čtvrtém – opět pražští pitharti. Všimli si mně však v Třinci a pozvali mě na Vánoční turnaj. Tam jsem prohrál s Karpovem, Smejkalem i Kupkou, ale porazil jsem m.j.  Kuprejčika, Nowaka, Blatného a nakonec jsem skončil na 5. místě, až za mnou byl aktuální přeborník republiky Augustin.  V r. 1967 jsem opět v polofinále dělil 2.-3. místo, tentokrát s Jansou a mohl jsem se těšit na finále 1968 – nejsilnější přebor v historii ČSR. Hráli Filip, Kaválek, Hort, Smejkal, Pachman, Kozma, Plachetka, Lechtýnský, Janata, Trapl, Kupka aj. Porazil jsem  druhého vítěze Smejkala (viz partii), Kozmu a ještě Kubíčka a Vykydala, k tomu jsem ještě uhrál 5 remíz a skončil jsem s  6,5 bodu na 18.místě.  Hned po skončení turnaje jsem se odstěhoval do Třince. Finále jsem potom hrál pravidelně až do roku 1982, na bronzovou medaili jsem dosáhl dvakrát – v Ostravě 1976 a v Mariánských Lázních 1978.

            V Třinci jsem začal pracovat jako programátor, později jsem přešel do skupinky systémových inženýrů, od roku 1976 jsme měli tenkrát nejvýkonnější počítač IBM 370, pravidelně jsem létal na průběžné školení do Londýna a šachy šly poněkud stranou. Ale pražští pitharti nezaháleli. Po finále přeboru 1982 „zapomněli“ pozvat méně úspěšné učastníky (asi třetinu) do polofinálových turnajů, které se hrály v r. 1983. Takže „přebor republiky“ v r. 1984 byl tou nejtrapnější událostí v historii, asi třetina účastníků tam podle výkonnosti vůbec nepatřila. Pro řadu hráčů – Augustina, Nowaka, mně a dalších to znamenalo ukončení kariéry v soutěžích jednotlivců.

            Vyhrál jsem nejednu desítku mezinárodních turnajů, v reprezentaci jsem dvakrát hrál na mistrovství Evropy družstev: v Moskvě 1977 a ve Skara ve Švédsku 1980. Zahrál jsem si i Pásmový turnaj jednotlivců 1979 ve Varšavě. Na turnaji v Karviné 1972 s účastí několika mistrů jsem dosáhl 100%.

            Diplomy mám doma dva – Mistr sportu, podepsaný A. Himlem v r. 1974 a Mezinárodního mistra mi podepsal na kongresu v Atlantě 1981 prezident Fridrik Olafsson. (Náš tehdejší zástupce u FIDE chtěl ze mně něco vy-šajtařit a 4 roky to odkládal. Posléze jsem napsal žádost osobně prezidentu FIDE a přiložil dokumentaci.)

            V extralize jsem vybojoval s Třincem 5 zlatých medailí, další 2 během hostování v Pardubicích a jednu s Olomoucí – stříbra a bronzy nepočítaje.

            V r. 2008 se podařilo sehnat prostředky pro účast na Mistrovství Evropy seniorských družstev. Je to velmi silná soutěž, které se zúčastní přední reprezentanti každého státu, kteří mají přes 60 let. V Drážďanech jsme ve složení: Jansa, Lechtýnský, Přibyl, Trapl a já zvítězili a přivezli  jsme zlaté medaile. Já jsem nastoupil šestkrát a nasbíral jsem 4 body, bez porážky.

            Taky jsem složil asi 20 studií, rozhodčí tenkrát obdivovali sovětskou kombinační školu a nevěděli si rady s mými pracemi, které byly postaveny především na manévrech. Takové práce považuji za nejkrásnější, žraní už bylo dost. Přesto jsem v roce 1988 dostal 1. cenu v prestižním maďarském časopise Sakkelét před domácím favoritem Paulem Benkö (viz přílohu).

 


Ukázka partií:

Cadca.cbh (230 B)

 

Dovětek k ukončení činnosti v ŠO :1.8.2014

Poděkování Janu Sikorovi-Lerchovi za čtyřletou reprezentaci šachového oddílu TJ Sokol Mosty u Jablunkova
Při mé nedávné návštěvě společně s Pavlem Kantorem u Honzy Sikory-Lercha v jeho bytě, která měla mít původně pouze zdvořilostní charakter, jsme se od něj oficiálně dozvěděli, že příští sezonu již za nás nebude hrát. Nečekal jsem, že se takto jednoznačně Honza rozhodl  a že vlastně z naší strany se  jedná o návštěvu na rozloučenou, i když Pavel už před návštěvou něco naznačoval. Jak jsem měl možnost si jej vyslechnout, rozhodl se na základě svého úsudku, s přihlédnutím ke svému zdravotnímu stavu, věku a vůbec k dalším okolnostem, jako jsou vzdálenost a složitost dojíždění na zápasy k nám do Mostů. Argument o klesající výkonnosti a horších výsledcích v minulé sezoně ovšem nebereme. Nezbývá nám však než jeho svobodné rozhodnutí akceptovat, i když všichni tušíme, že jeho odchodem z oddílu dochází k našemu oslabení.  Honza je nejen skvělý šachista ale i další výrazná osobnost, která v našem oddíle působila. Je nepochybné, že jeho jméno na soupisce v sestavě vzbuzovalo u soupeřů vždy respekt.  Bylo pro mě ctí nastupovat v jednom týmu s hráčem tohoto těžkého kalibru, který toho v šachu hodně dokázal. Jak jsem se mohl dočíst z Malé encyklopedie šachu, Honza má ve své kariéře celou řadu individuálních úspěchů v podobě medailových umístění či vítězství na řadě mezinárodních turnajů např. v Havířově 1969, v Třinci 1976, v Novém Sadu 1980 a jistě i celou řadu týmových úspěchů zejména s třineckým oddílem v extralize.  K těmto a dalším úspěchům musím z našeho pohledu přičíst i jeho výrazný podíl na tom, že se náš šachový oddíl  TJ Sokol Mosty u Jablunkova v současné době nachází v druhé lize s krásnou šestou příčkou v loňské sezoně. Když k nám Honza přišel v roce 2010, hráli jsme krajskou soutěž. Hned v jeho první sezoně u nás  2010/11 jsme i za jeho výrazného přispění postoupili do krajského přeboru. Honza hrál první desku s úspěšností 54,55 % (2 výhry – 8 remíz a jen jedna prohra). Spolehlivé a vyrovnané výkony podával i v krajském přeboru. V sezoně 2011/12 hrál druhou desku s procentuální úspěšností 59,09 %  (3-7-1). V pro nás snové sezóně 2012/13, kdy jsme postoupili do druhé ligy, hrál druhou desku a ani jednou neprohrál!! (4-7-0) procentuální úspěšnost 68,18 %.   V druhé lize byl napsán na třetí desce, avšak ve dvou případech při absenci první a druhé desky hrál i na prvním stole. Jeho celková úspěšnost byla 50% (4-2-4). Za celou dobu jeho působení v našem oddíle chyběl pouze u jednoho utkání, a to v posledním kole, kdy absolvoval dlouhodobě plánovanou operaci.  Jeho poctivý přístup a celkové skromné vystupování bylo pro nás ostatní příkladné.  Během jeho působení v našem oddíle jsem měl možnost slyšet nejeden příběh z jeho bohaté šachové kariéry.  Honza patřil mezi top hráče v České republice a v kariéře si zahrál s nejlepšími hráči na světě. Při cestování na zápasy jsme se bavili o různých věcech a při jeho vyprávění o politice, kdy si vyměňoval názory hlavně s Břéťou Kretkem, jsme se nikdy nenudili.  
Je pro nás škoda, že se Honza rozhodl již u nás nepokračovat. Podle jeho sdělení bude příští sezonu hrát ve Vendryni, a tak se s ním setkáme v příští sezoně jako se soupeřem v utkání proti našemu béčku. Nezbývá nám proto, než poděkovat za jeho výrazný příspěvek ve čtyřletém působení u nás, za to, že byl pro nás vzorem a popřát mu do budoucna hodně zdraví a úspěchů i v novém působišti.  
 
Pro web zaznamenal
V Mostech u Jablunkova 31. 7. 2014
Bohuslav Szotkowski