I. Švejkovský Ladislav

04.11.2011 15:57

Jestli někdo ztělesňuje šachy v Mostech u Jablunkova, pak je to určitě pan Ladislav Švejkovský. Během svého dlouholetého kantorského působení v Mostech, vedl několik let šachový kroužek a hrál i přebory družstev.

 

Za oddíl ŠO TJ SOKOL Mosty odehrál mnoho zajímavých partíí. Jeho nejlepší sezóna byla asi v OP2004, kdy se mu podařilo uhrát 6,5/7. V krajské soutěži si bohužel připsal již jen 3 porážky. Ale od letošního roku bude opět nastupovat za Mosty, tentokráte za béčko v OP.

Ladislav Švejkovský a šachy:

"

Moje šachové začátky byly v porovnání s dnešní praxí velmi primitivní. Jeden starší kamarád už hrával šachy, ale ve svém okolí hledal někoho, s kým  by mohl šachy hrát a tak mi nabídl, že mě tuto hru naučí. Seznámil mě s tahy jednotlivých figur a to bylo vše. Taktika nebo strategie šachové hry byla pro mne naprosto neznámá. Odkoukal jsem od něho zahájení, která jsem se snažil zdokonalovat. Rovněž jsem neznal braní pěšce „mimo chodem“. To jsem poznal až na gymnáziu, kde už byli hráči silní a tak mě často „vycvičili.“ Zde jsem poznal i odborný časopis „Československý šach“ kde jsem se také už seznamoval s teorií. Poznal jsem i některá šachová zahájení a zaměřil jsem se na ta, která jsem si oblíbil a která odpovídala mé povaze. Jednu dobu jsem zjistil, že existuje i korespondenční šach a tak jsem se do něho zapojil. Šlo většinou o juniorské turnaje a výsledky v nich byly průměrné. Další můj vývoj šachu nastal, když jsem začal učit v Jablunkově. V učitelském sboru bylo několik šachistů - amatérů, se kterými jsem ve večerních hodinách v hotelu „Bulawa“ nebo i v soukromí u některých kolegů hrával. To už bylo v době, kdy jsem sháněl šachovou teoretickou literaturu a odborný tisk. V Návsí učil učitel Přemysl Kozlík, který rovněž pocházel tak jako i já z Holešovic z Prahy. Byli jsme spolu vášnivě zapálení soupeři. V neděli jsem se scházel v našem soukromí a celé odpoledne a někdy i večer jsme hrávali. A to už bylo v Mostech, kde jsem působil  ve škole na Šancích. Zde jsem se snažil založit šachový kroužek a hrát s dětmi. Také v té době jsem se dozvěděl, že v Českém Těšíně existuje šachový klub, který hrál krajskou soutěž. Začal jsem jednou týdně jezdit do Těšína a hrával zde večer s tamějšími hráči. S nimi jsem začal závodně hrát krajskou soutěž. V roce 1953 jsem nastoupil vojenskou základní službu v Českém Krumlově. I zde jsem zůstal věren šachové hře. Tam jsem vyhledával mezi „mazáky“ ale i mezi „bažanty“ hráče a hrávali jsme spolu přebor posádky. Brzy jsme jezdili do posádek naší divize a reprezentovali jsme tím naši českokrumlovskou posádku. To byly také jediné chvíle, kdy jsme opustili naše kasárna a mohli jsme poznat různá místa na jihu Čech. Dnes se to zdá neuvěřitelné, ale vycházky nebo dokonce dovolenka to se neznalo. Vycházka byla jen na 1.máje a to celé město bylo zahlceno vojáky v zelených uniformách. Dovolenka byla výjimečně udělena vojákům, kteří byli ženatí a měli nějaký rodinný důvod. Jeden ze šachistů byl písařem na velitelství pluku a ten se právě snažil, abychom mohli jet reprezentovat náš pluk, prosadil to do denního rozkazu. Mnozí spolubojovníci nám to záviděli, takže hrát šachy na vojně to mělo dvě výhody. Předně to byla radost z hraní a druhá výhoda, že člověk mohl tak  na chvíli opustit kasárna a dostat se do civilního světa. Po skončení vojenské služby jsem se po čase dostal do Mostů a zde jsem byl vyzván, abych se zapojil do šachového oddílu Spartaku Jablunkov. Toto vybídnutí jsem s velkou radostí přijal  a stal jsem se členem družstva, které bojovalo v okresním přeboru šachových družstev. Poprvé jsme startovali v roce 1973 s družstvem z Vendryně. V osmičlenném družstvu v roce 1977-1978 jsem hrál na třetí šachovnici a získal 50%  možných bodů. Koncem osmdesátých let jsme se probojovali do krajského přeboru, kde jsme však měli už slabší výsledky a po roce se vrátili zpět do okresního přeboru. Tento pád však byl pro družstvo zároveň konec činnosti. Nebylo dostatek peněz a také mnozí členové se více angažovali ve společenském dění a neměli mnoho času na šachy. V praktickém šachu jsem získal II. výkonnostní třídu a podobně i v korespondenční hře jsem dosáhl II.třídy. A nyní bych rád uvedl mou zajímavou partii sehranou 3.2.1991 se Stanislavem Sklenákem z Paskova, hrajícím bílými kameny.

 

Sklenák           Švejkovský

1.d4                Jf6  

2.c4                 g6

3.Jc3               Sg7

4.e4                 d6

5.Se2               0-0

6.F4                c5

7.d5                e6

8.Jf3                exd5

9.cxd5             a6

10.a4               Jbd7

11.0-0             Ve8

12.Dc2           De7

13.Sd3            c4

14.Sxc4           Jxe4

15.Ve1              f5

16.Sd3             Jdc5

17.Sd2             Sd7

18.b4               Jxd3

19.Dxd3         b5

20.a5               Vac8

21.Vac1          Vc4

22.Jb1             Vxc1

23.Sxc1           Df7

24.Sd2            Vc8

25.Vc1            Vc4

26.Vxc4          bxc4

27.Dxc4          Sb5

28.Dc8            Sf8

29.Jc3?? (pouze De6=)

  

 

  

                      Da7

30.Kh1            Jf2+

31.Kg1            Jh3+

32.Kh1            Dg1+!!

33.Jxg1           Jf2 mat. Pěkná matová kombinace. "

(Analýza partie s Houdini 1.5)                    

 

 

 

Celkově v OP: 12-10-5  17/27

Celkově v KS:   0-0-3    0/3

 

Okresní soutěž družstev 2002/2003:

 

Okresní soutěž družstev 2002/2003

Soupeř

Domácí

Hosté

Kolo

Šach.

Oddíl

Barva

Jméno a příjmení

Výsledek

Jméno a příjmení

Barva

Celkový počet výher

1

Celkový počet remis

4

Celkový počet proher

1

Body celkem získané/Body celkem možné

3/6

-

1.

8.

Skalice

Černý

Malina Tomáš

1/2

1/2

Švejkovský Ladislav

Bílý

2.

-

Pauza

-

-

-

-

-

-

3.

7.

Dobratice

Bílý

Švejkovský Ladislav

1/2

1/2

Golasovský Jaroslav

Černý

4.

-

FM Junior "B"

-

-

-

-

-

-

5.

8.

Třinec "E"

Černý

Švejkovský Ladislav

1/2

1/2

Schoupal Edvard

Bílý

6.

7.

Brušperk

Bílý

Macura Jan

1

0

Švejkovský Ladislav

Černý

7.

7.

Fryčovice "B"

Bílý

Švejkovský Ladislav

1

0

Blecha Josef jun.

Černý

8.

-

VP FM "D"

-

-

-

-

-

-

9.

5.

Dobrá "C"

Bílý

Švejkovský Ladislav

1/2

1/2

Piskoř Ladislav

Černý

-

 

 

Okresní soutěž družstev 2003/2004:


 

 

Okresní soutěž družstev 2003/2004

Soupeř

Domácí

Hosté

Kolo

Šach.

Oddíl

Barva

Jméno a příjmení

Výsledek

Jméno a příjmení

Barva

Celkový počet výher

6

Celkový počet remis

1

Celkový počet proher

0

Body celkem získané/Body celkem možné

6.5/7

-

1.

-

FM Junior "C"

-

-

-

-

-

-

2.

8.

Brušperk

Černý

Švejkovský Ladislav

1

0

Konkol Radim

Bílý

3.

-

Skalice "B"

-

-

-

-

-

-

4.

7.

Třinec "E"

Bílý

Macura Jan

0

1

Švejkovský Ladislav

Černý

5.

6.

FM Junior "B"

Černý

Švejkovský Ladislav

1/2

1/2

Stachovec Čenda

Bílý

6.

8.

ŠK FM "E"

Černý

Zárubová Pavla

0

1

Švejkovský Ladislav

Bílý

7.

8.

Dobratice

Černý

Švejkovský Ladislav

1 K

0

-

Bílý

8.

8.

Dobra "C"

Černý

Máchala Vladimír

0

1

Švejkovský Ladislav

Bílý

9.

8.

FM Junior "A"

Černý

Švejkovský Ladislav

1 K

0

-

Bílý

-

 

Okresní soutěž družstev 2004/2005:


 

 

Okresní soutěž družstev 2004/2005

Soupeř

Domácí

Hosté

Kolo

Šach.

Oddíl

Barva

Jméno a příjmení

Výsledek

Jméno a příjmení

Barva

Celkový počet výher

4

Celkový počet remis

1

Celkový počet proher

1

Body celkem získané/Body celkem možné

4.5/6

-

1.

6.

Skalice "B"

Černý

Švejkovký Ladislav

1

0

Kutálek Vojtch

Bílý

2.

6.

FM Junior "C"

Černý

Pavelek Tomáš

0

1

Švejkovský Ladislav

Bílý

3.

7.

FM Junior "A"

Bílý

Švejkovský Ladislav

1

0

Medvec Tomáš

Černý

4.

7.

Dobrá "C"

Bílý

Piskoř Ladislav

1/2

1/2

Švejkovský Ladislav

Černý

5.

8.

Skalice "A"

Černý

Švejkovský Ladislav

0

1

Lavrišin Jan

Bílý

6.

-

Dobratice

-

-

-

-

-

-

7.

8.

F-M "E"

Černý

Švejkovský Ladislav

1

0

Zárubová Pavla

Bílý

8.

-

FM Junior "B"

-

-

-

-

-

-

9.

-

Brušperk

-

-

-

-

-

-

-

 

 

Okresní soutěž družstev 2005/2006:


 

 

Okresní soutěž družstev 2005/2006

Soupeř

Domácí

Hosté

Kolo

Šach.

Oddíl

Barva

Jméno a příjmení

Výsledek

Jméno a příjmení

Barva

Celkový počet výher

0

Celkový počet remis

2

Celkový počet proher

1

Body celkem získané/Body celkem možné

1/3

-

1.

-

FM "E"

-

-

-

-

-

-

2.

-

Dobra "C"

-

-

-

-

-

-

3.

-

Pauza

-

-

-

-

-

-

4.

-

FM "D"

-

-

-

-

-

-

5.

7.

TŽ Třinec "E"

Bílý

Macura Jan

1/2

1/2

Švejkovský Ladislav

Černý

6.

7.

Fryčovice "B"

Bílý

Švejkovský Ladislav

0

1

Macíček Jan jun.

Černý

7.

-

Brušperk

-

-

-

-

-

-

8.

6.

Dobratice

Černý

Švejkovský Ladislav

1/2

1/2

Vašut Jan

Bílý

9.

-

Skalice "B"

-

-

-

-

-

-

-

 

 

Okresní soutěž družstev 2006/2007:

 

 

Okresní soutěž družstev 2006/2007

Soupeř

Domácí

Hosté

Kolo

Šach.

Oddíl

Barva

Jméno a příjmení

Výsledek

Jméno a příjmení

Barva

Celkový počet výher

1

Celkový počet remis

1

Celkový počet proher

2

Body celkem získané/Body celkem možné

1.5/4

-

1.

-

BŠS FM "D"

-

-

-

-

-

-

2.

-

Brušperk

-

-

-

-

-

-

3.

8.

Třinec "F"

Černý

Švejkovský Ladislav

0

1

Blahut Jaroslav

Bílý

4.

-

Skalice "B"

-

-

-

-

-

-

5.

-

Pauza

-

-

-

-

-

-

6.

7.

Dobrá "C"

Bílý

Piskoř Ladislav

1/2

1/2

Švejkovský Ladislav

Černý

7.

-

BŠS FM "E"

-

-

-

-

-

-

8.

-

Dobratice

-

-

-

-

-

-

9.

8.

Třinec "E"

Černý

Švejkovský Ladislav

1

0

Jozek Jan

Bílý

10.

-

Skalice "A"

-

-

-

-

-

-

11.

-

Dobra "B"

-

-

-

-

-

-

12.

7.

ŠS FM

Bílý

Švejkovský Ladislav

0

1

Macíček Jan jun.

Černý

13.

-

Bystřice

-

-

-

-

-

-

-

 

 

 

Okresní soutěž družstev 2008/2009:


 

 

Okresní soutěž družstev 2008/2009

Soupeř

Domácí

Hosté

Kolo

Šach.

Oddíl

Barva

Jméno a příjmení

Výsledek

Jméno a příjmení

Barva

Celkový počet výher

0

Celkový počet remis

1

Celkový počet proher

0

Body celkem získané/Body celkem možné

0.5/1

-

1.

-

Brušperk

-

-

-

-

-

-

2.

7.

Třinec "F"

Bílý

Chowaniok Pavel

1/2

1/2

Švejkovský Ladislav

Černý

3.

-

BŠŠ FM "C"

-

-

-

-

-

-

4.

-

Dobra "C"

-

-

-

-

-

-

5.

-

Dobratice

-

-

-

-

-

-

6.

-

Skalice "A"

-

-

-

-

-

-

7.

-

SK Bystřice

-

-

-

-

-

-

-

 

 

 

Krajská soutěž družstev B 2009/2010:


 

 

Krajská soutěž družstev B 2009/2010

Soupeř

Domácí

Hosté

Kolo

Šach.

Oddíl

Barva

Jméno

Výsledek

Jméno

Barva

Celkový počet výher

0

Celkový počet remis

0

Celkový počet proher

3

Body celkem získané/Body celkem možné

0/3

-

1.

-

Třinec "E"

-

-

-

-

-

-

2.

-

Orlová D

-

-

-

-

-

-

3.

-

Petrovice

-

-

-

-

-

-

4.

-

Havířov B

-

-

-

-

-

-

5.

-

Vendryně

-

-

-

-

-

-

6.

-

Rychvald

-

-

-

-

-

-

7.

7.

Orlová C

Bílý

ŠVEJKOVSKÝ LADISLAV

0

1

LUCZYK PETR

Černý

8.

-

Fryčovice

-

-

-

-

-

-

9.

-

Karviná

-

-

-

-

-

-

10.

5.

Havířov

Bílý

ŠVEJKOVSKÝ LADISLAV

0

1

VALENĆÍK JOSEF

Černý

11.

5.

Stonava

Bílý

KRAMPOL VLADIMÍR

1

0

ŠVEJKOVSKÝ LADISLAV

Černý

-

 

 

Fotogalerie: I. Švejkovský Ladislav