Open Pardubice 2014

06.08.2014 05:18

Turnaje Open Pardubice se zúčastnili i Bohuš Szotkowski a Petr Kantor, kteří hráli Open B a Jakub Szotkowski, hrál Open A.

Open Pardubice 2014.xls (201216)

Postřehy Bohuše:

Pardubice open 2014 – turnaj B

 

Po loňské zkušenosti se šachy v Olomouci, kde se mi, co se týče města, hotelu, ubytování a celkového uspořádání šachového turnaje, moc líbilo, jsem se i letos rozmýšlel, zda zvolit stejnou akci, tedy Open Olomouc. Nakonec jsem dal přednost zahrát si po nějaké době opět Open Pardubice. Pardubický turnaj má rozhodně své kouzlo. Hraje se na ploše hokejové haly, soupeři jsou hráči z celého světa. Navíc je možno zde vidět i soutěže v jiných deskových hrách, ale také sudoku, křížovkách, skládání Rubikovy kostky apod. A vůbec Pardubice jako město se mi docela líbí, krásně upravené centrální náměstí, všude hodně cyklostezek atp. Navíc se v sobotu 19. 7. 2014 v pardubickém hotelu Sport losovaly nejvyšší šachové soutěže ČR ročník 2014/15, včetně naší druhé ligy skupiny „F“. Losování i samotného turnaje „B“ se zúčastnil i Petr Kantor, který jistě své postřehy zaznamená pro web samostatným příspěvkem. Jen pro úplnost musím dodat, že hlavního „A“ turnaje se zúčastnil i Jakub Szotkowski, který si ovšem zahrál se soupeři těžšího kalibru, než jsme hráli my s Petrem. Mým letošním turnajovým cílem bylo dobře si zahrát, získat nějaké ELO body navíc a plně se věnovat svému zlepšení v samotném šachu. V Pardubicích na Openu jsem byl podruhé. Když jsem zde byl na šachovém turnaji před pár lety, bydlel jsem s kolegy na kolejích. Letos jsem zvolil komfortnější ubytování s pokojem jen pro sebe. Již dopředu jsem objednal pobyt v hotelu TRIM, který se nachází asi 3 km od dějiště turnaje. Vyhovovala mi lokalita,  klidné prostředí, s tím, že jsem každý den chodil na zápasy pěšky. Měl jsem tak díky tomu zajištěn pravidelný pohyb. V hotelu jsem měl navíc snídaně v ceně ubytování v podobě švédských stolů se zdravou stravou, co hrdlo ráčilo. Každý den jsem pak kromě snídaně ve stejné restauraci i dobře poobědval.

Co se týče samotného turnaje, byl jsem se svým ELO 1830 nasazený v pořadí 172. z celkového počtu 211 hráčů.

Hned v prvním kole (18. 7. 2014) jsem doslova narazil. Mým soupeřem se stal Rus Alexej Grachev s aktuálním ELO 2018, který, jak jsem zjistil později z databáze, měl v nedávné minulosti ELO přes 2200.  Hrál jsem bílými, ovšem protivník mě v podstatě nepustil ani k náznaku nějaké výhody a brzo po zahájení jsem se ocitl pod silným tlakem černých figur, který jsem neustál. L Rus hrál opravdu dobře a bylo vidět, že jeho aktuální ELO neodpovídá jeho šachové síle.

V druhém kole (19. 7. 2014) jsem hrál s mladičkou sympatickou Ruskou Elenou Andreevou s ELO 1946. Hrál jsem černými kameny a po zahájení jsem získal pěšce navíc. V divoké partii plné zvratů jsem žel nejprve já nevyužil možnosti získání kvality, totéž vzápětí se podařilo i mé soupeřce, a tak jsme po boji nakonec došli asi ke spravedlivé remíze, i když má oponentka srdnatě bojovala až do konce a chtěla urvat vítězství na svou stranu. Po provedené domácí analýze partie mám pocit, že půl bodu jsem spíš ale ztratil já.

Ve třetím kole (20. 7. 2014) jsem poprvé bodoval naplno s mladou Slovenkou Máriou Dvoranovou s ELO 2004. Hrál jsem bílými a podařilo se mi aktivní hrou získat poziční výhodu, kterou jsem nakonec proměnil i do materiální převahy, ve které se soupeřka vzdala.

Ve čtvrtém kole (21. 7. 2014) jsem černými hrál proti Švédovi Lasse Linusenovi (ELO 1999).  Poté, co jsem ustál tlak bílých, jsem se dostal do výhodnější koncovky s krajním volným pěšcem navíc. Jenže neuvážlivým tahem (jako bych se vylekal, že mohu vyhrát) jsem o volného pěcha přišel a nakonec jsem byl rád, když soupeř přijal můj návrh na remízu. Po zápase jsme zašli na pivo a partii analyzovali. Svou krkolomnou angličtinou jsem jej pozval na náš šachový turnaj do Mostů. J Tak příští rok budeme mít na Mostecké věži  i hráče ze Švédska. JJ 

V pátém kole (22. 7. 2014) jsem hrál s Němkou Paulou Wiesner (ELO 1980). Hráčka do šestnácti let s ELO téměř 2000, což nevěstilo nic dobrého. V partii jsem se přesvědčil, že její dosažené ELO odpovídá šachové síle, kterou v partii předvedla. Ač hrála černými a průběh partie byl dlouho vyrovnaný, za každým jejím tahem jsem cítil, jak hledá cestu k výhře. Nakonec jsem nepřesným a zbytečným tahem „g“ pěšcem ve střední hře zcela zbytečně oslabil své královské křídlo a otevřel vrátka pro útok soupeřky. Partii jsem zřejmě díky jednomu nepřesnému tahu prohrál.

V šestém kole (23. 7. 2014) jsem nastoupil proti Václavu Jelínkovi, hráči Bohemians Praha (ELO 1973). Ač jsem hrál černými, cítil jsem od začátku, že mám šanci v partii uspět a konečně zas vyhrát.  Po dobře rozehraném zahájení jsem stál o něco lépe a aktivněji. Jenže v dalším průběhu partie jsem se dopustil zcela zbytečné nepřesnosti, po které se mi soupeřův jezdec vklínil na mé dámské křídlo. Ten se tam usídlil natrvalo, a to i díky podpoře pěšce a těžkých figur. Díky tomu soupeř získal lepší pozici do koncovky, ve které také uspěl.

V sedmém kole (24. 7. 2014) hraji bílými s Josefem Smejkalem z TJ Autoškola Mladá Boleslav (ELO 1883). Po zahájení se mi podařilo získat mírnou výhodu v podobě dvojice střelců, avšak výhodu jsem nakonec nezvýraznil, pozice se postupně uzavřela, až jsme se nakonec v rovné pozici shodli na remíze. Po domácí analýze jsem zjistil, že jsem byl vítězství v partii mnohem blíže, ale nevyužil jsem své šance.

V osmém kole (25. 7. 2014) byl mým soupeřem Němec Peter Luban (ELO 1905). V prvním kole s ním vyhrál Petr Kantor a o totéž jsem se chtěl pokusit i já. Jenže v průběhu partie jsem se jen bránil. Ocitl jsem se pod silným tlakem bílých těžkých figur a zdálo se, že je otázkou času, kdy soupeř získá rozhodující výhodu. Při počítačové pozápasové analýze jsem se tlaku počítače neubránil. Naštěstí soupeř v partii nenašel cestu k vítězství a nakonec, jak už to tak někdy bývá, jsem udeřil já a získal partii na svou stranu. Upachtěné a spíše šťastnější vítězství.

Do posledního kola (26. 7. 2014) jsem nastoupil bílými proti Slovákovi Michalu Gonovi (ELO 1972).  Hned v zahájení jsem získal střed šachovnice, více prostoru a také silnou dvojici střelců. Na straně druhé jsem měl rozbitou strukturu pěšců na královském křídle a po velké rošádě se můj král ocitl pod silným tlakem černých figur. V kritické pozici partie, kdy jsem si myslel, že jsem blíže výhře, soupeř mezišachem dosáhl výměny dam. Partie se v dalším průběhu při jedné věži na obou stranách, různobarevných střelcích a pěšcích 3 na 2 ve prospěch černého dostala do remízy. Toto byl i konečný výsledek.

Závěrem musím konstatovat, že jsem v průběhu turnaje mohl být s předvedenou hrou a připsáním FIDE ELO bodů na své konto docela spokojený, i když turnajových bodů a i těch ELO bodů jsem nakonec mohl přece jen získat více. Konečné 127. místo také mohlo být lepší. V průběhu turnaje jsem, kromě prvního kola, odehrál vcelku vyrovnané a slušné partie, ve kterých jsem mohl, při přesnější hře, častěji uspět lépe. Konečná bilance 4 body (2 – 4 – 3) tak mohla dopadnout o něco lépe.    

Pro web zaznamenal.

 

Bohuslav Szotkowski

 

Pohled Petra Kantora:

Czech open “B“ 2014

 

Ani letos jsem si nenechal ujít největší šachový festival v České republice – Czech open v Pardubicích. Jako obvykle jsem se přihlásil do turnaje “B“, přičemž jako cíl jsem si stanovil dosažení loňského výsledku, tj. alespoň 5,5 bodu. První překvapení, a ne zrovna příjemné, mne čekalo při čtení startovní listiny. S ELO 2091 jsem 31. nasazený. Před cca. deseti lety jsem byl na stejném turnaji nasazen o 100 míst níže, přestože jsem měl o 100 ELO bodů více. Příští ročník si proto budu muset rozmyslet, jestli se vůbec přihlásit, nebo zda nemám radši zkusit “A“ turnaj.

                A teď k vlastní předvedené hře. Jak nerad zkouším v soutěžích družstev, tak v případě hry „na sebe“ testuji celkem rád. Tuším, že jedině v první partii jsem hrál tak, jak bych hrál za družstva. Občas to vedlo k dobrým výsledkům (6. a 7. partie), jindy to zase nedopadlo dobře a již po zahájení jsem stál zle nedobře (2. a 8. partie). Bohužel se mi taky nedařilo v kritických momentech vybírat nejlepší tahy, které by vedly k výrazně lepším koncovkám, čímž jsem zbytečně promrhal 2 body. Celkově tedy nemůžu brát svoje účinkování jako uspokojivé. Chtělo by to asi opět potrénovat (po deseti letech).

                Ještě si dovolím doplnit pár poznatků a zajímavostí:

1)      Vždy jsem bral šachy jako záležitost do jisté míry kulturní. Proto si myslím, že trenky s tílkem by asi neměly být vhodným oděvem a to ani v případě, že je venku opravdu vedro.

2)      Letos jsem v Pardubicích nenašel na startovních listinách mnoho zástupců Polska. Nevím, zda zanevřeli na tento turnaj, jelikož v minulých letech jich zde bylo vždy požehnaně, nebo zda dali přednost jiným turnajům.

3)      Absolutní ignorace nového pravidla – žádné mobily v hrací místnosti. A to jak ze strany hráčů, tak i ze strany rozhodčích, kdy se hráči před rozhodčími promenádovali se svým mobilním miláčkem.

 

Zdroje: openpardubice.net, chessresults.com