Open Karviná 2016 a Grado Cup (2.-10.7.2016)

17.07.2016 17:12

Tradičně na začátku prázdnin se i letos konal šachový turnaj Open Karviná.
Tentokrát pořadatelé zvolili nové místo konání v kulturním domě Juventus
v centru Karviné, nedaleko Hornické polikliniky.
Volba to byla určitě zdařilá, podmínky byly ještě lepší než v minulých ročnících,
jak co se týká hrací místnosti i možnosti občerstvení. Slabší byla pouze účast
asi 50 šachistů i ratingový průměr, ale to nijak neubralo na příjemném prostředí
a dobrých hracích podmínkách.
Turnaj probíhal od 2.7. do 10.7 v klasickém tempu v 9. kolech. Hrálo se vždy
v 15.30 s vyjímkou posledního a 5.kola. Uprostřed turnaje se rovněž konal
i turnaj v bleskovém šachu GRADO Cup, kterého se úspěšně zúčastnili i naši
2 hráči , M.Cupek a B.Szotkowski .
Pro mne začal turnaj sice prohrou, ale byla to zajímavá partie se silným hráčem
p.Stehlíkem, kde jsem si zkazil slibnou pozici špatnou reakci na soupeřům protiútok.
Druhá partie sice skončila remízou, ale po bojovném a zajímavém průběhu, kdy jsem
odmítl i soupeřovu nabídku remízy, ale nakonec se z toho víc získat nedalo.
Pak ale následovala studená sprcha v podobě 3 prohraných partií po sobě, kdy jsem
vždy v dobré pozici udělal hrubou chybu a bylo rázem po veškeré výhodě. Zejména
ve 4.kole, kdy soupeř nekorektně obětoval věž, ovšem už ve špatné pozici a já jsem
přehlédl jednoduché vyvrácení, po kterém už byla partie jen remízová. Ovšem následovala
ještě chyba v koncovce a partie byla ztracena.
Po 5 .kolech jsem tak měl jen 0,5 bodu a octl se na poslední šachovnici, což bylo dost
deprimující. Naštěstí jsem se přinutil na to nemyslet a následovala série 3 výher
a nakonec v posledním kole remíza, kdy jsem rovněž odmítl soupeřovu nabídku remízy
a snažil se partii dotáhnou do výhry, ale partie skončila v beznadějném remízovém
postavení.
Takže celkový výsledek byl 4 body z 9 a malý ratingový přírůstek 8 bodů. Nejlepší partie byla
z 8.kola z mladým hráčem z Orlové, D.Pilchem, kde se mi podařilo soupeře přehrát bílými ve
Francouzské obraně a získat rozhodující výhodu pěkným taktickým úderem při útoku na
krále. Zbytek partie už jsem nehledal nejlepší tahy, ale snažil se hrát na jistotu, abych si
výhru v časové tísni nezkazil.

Takže s výsledkem sice spokojený nejsem, ale byly to hodně cenné zkušenosti, které bych
rád ještě zanedlouho zúročil na turnaji Open Havířov 2016 na konci srpna a doufám, že výsledek
bude ještě lepší.

- pro webové stránky napsal Tomáš Kočí

https://chess-results.com/tnr228914.aspx?lan=5&art=4&wi=821

 

Turnaj Grado cup v bleskovém šachu v Karviné (5.7.2016)

Dnes 5.7.2016 je státní svátek a protože jsem už dopředu věděl, že mám volno, naplánoval jsem si účast na  šachovém turnaji Grado cup v bleskovém šachu v Karviné. O tom, že v Karviné se bude hrát bleskáč s časovým handicapem jsem se dozvěděl už dříve od kolegy Tomáše Kočího.  K účasti na turnaji mě motivovala právě to, že šlo o variantu turnaje s časovým handicapem, což jsem ještě nikdy nehrál a zdá se mi tento model velice zajímavý a pro hráče jako jsem já s nižším elem výhodný.

V půl třetí odpoledne vyjíždím svým autem z Mostů směr Karviná s tím, že bych mě v pohodě stihnout prezentaci na 16,00 hod. To jsem ještě netušil, že mám nepřesné informace o hrací místnosti a jak se později ukázalo, moc nechybělo a jel jsem dalekou štreku zcela zbytečně.  Po příjezdu do Karviné Mizrerova k restauraci Centrum mi servírka k mému nemilému překvapení sděluje, že zde odpoledne žádná šachová akce není a prý už jsem druhý, komu toto říká. Jak jsem po chvíli zjistil tím prvním, kdo zde také zabloudil, byl oddílový kolega Martin Cupek, kterého jsem  po chvíli potkal náhodou, před restaurací. Na hodinkách je v tu dobu za 10 minut 16 hodin a mobilní telefon pořadatele, na který se pokouším volat je vypnutý. Naše situace se zdá téměř beznadějná. Zkouším proto ještě volat o pomoc Tomáši Kočímu, který naštěstí byl na telefonu a tak se od něj dozvídám, že se má hrát v KSVČ Juventus. Jenže………..ač  mi  popisuje do telefonu cestu sebedůkladněji, po několika větách i díky stoupající nervozitě jsem ztracen a vlastně jediné co vím je, že musím jet kolem budovy bývalého Prioru přes celou Karvinou. Čas nemilosrdně běží a tak zastavuji na nejbližší benzínové pumpě v naději, že nás zde nasměřují, kam jet dále. Zde naštěstí nám ochotně pomohl náhodný kolemjdoucí, který sedl do našeho auta a zavedl nás přímo před KSVČ Juventus. Naštěstí jsme stihli ještě se zapsat a vše dobře dopadlo. Uf……….bylo to o fous. L Po příjezdu na místo si dobře uvědomujeme, jaké jsme měli štěstí.  Bez pomoci toho člověka, bychom KSCČ Juventus v krátkém časovém limitu neměli šanci najít.

Před zahájením samotného turnaje si v sále všímám, jak silně je dnešní turnaj obsazený. Nechybí zde hráči těžkého kalibru jako Vojtěch Plát, Sergej Veselovský, Vojtěch Zvardoň, náš bývalý oddílový spoluhráč Piotrek Piesik z Polska či reprezentantka ČR Tereza Olšarová a mnozí další. A jak jsem vzápětí zjistil, právě Terezu Olšarovou jsem nafasoval v prvním kole. Okolo 16,30 usedáme k šachovnicím a třinácti kolový turnaj je rozehrán.  Ač má soupeřka hraje s časovým handicapem, její nátlaková hra je svižná a žel brzo je jasné, že tuto partii vyhraje. Oddílový kolega Martin Cupek (18 tý nasazený) má v prvním kole ještě těžšího soupeře a to Vojtěcha Zvardoně. A jak jsem se dozvěděl, i když Martin partii nakonec prohrál, nebyl daleko od senzační výhry.  V rovné pozici s výrazně lepším časem, kdy soupeři chybělo jen šestnáct sekund do vypršení času a Marin měl v tu dobu snad ještě dva minuty, mu soupeř nabídl remízu. Marin vědom si časové výhody a vyrovnané pozice na šachovnici remízu přirozeně odmítl, žel vzápětí se dopustil fatální chyby a přišel o dámu a partii nakonec prohrál. Jak se později ukázalo, vynikající výkon Marina v prvním kole nebyl vůbec náhodný. Martin totiž odehrál turnaj neskutečným způsobem a zaslouženě s 8,5 body skončil na konečném čtvrtém místě o fous pod bednou a byl nepochybně největším překvapením turnaje. Oddílový kolega totiž postupně porazil mj. Sergeje Veselovského (ELO 2323), Kirola Burdaleva (ELO2367), Lukáše Klímu (ELO2276), a dokonce měl v koncovce lepší hru s jezdcem navíc a lepším časem i s Vojtěchem Plátem (ELO2603). Opravdu téměř neuvěřitelný výkon hráče našeho oddílu. Turnaj Grado cup 2016 nakonec vyhrál Piotr Piesik, před Vojtěchem Plátem a Adamem Dvorokem.    

Z Karviné nakonec odjíždím spokojený i já, neboť jsem se 6 a půl body vyhrál kategorii hráčů do 2000 ELO a odnesl jsem si pěknou finanční cenu.  Se svým výkonem mohu být spokojený, porazil jsem téměř všechny hráče v kategorii do 2000 ELO. Na straně druhé, bohužel v partiích s hráči těžší elové kategorie (Sobek, Klíma, Olšarová, Burdalev) jsem ani jednou neuspěl a hrál až příliš ustrašeně.

Pro web zaznamenal Bohuslav Szotkowski

https://www.chess-results.com/tnr229558.aspx?lan=5&art=1&wi=821