IV. Bohuslav Szotkowski

01.03.2012 07:07

Má šachová historie

Pravidla šachu resp. tahání figurkami mě naučil táta. Doma jsme si pak občas zahrál se svými bratry . Na základní škole jsem se přihlásil do šachového kroužku, který vedl pan učitel Ladislav Švejkovský a můj tehdejší třídní Jindřich Sargánek. V kroužku jsme se scházeli vždy v pátek odpoledne na což vzpomínám opravdu rád. Vzpomínám si, že když jsem chodil asi do šesté třídy, tak o šachový trůn tehdy hrál Karpov s Korčným. Já s kamarádem jsme oba velmistry napodobovali svým vlastním domácím turnajem. Já byl Karpov kamarád Korčnoj. Dodnes někde mám sešit se šachovou notací a komentářem k těmto našim partiím. Právě Anatolie Karpova jsem považoval za svůj šachový vzor.  Šachy mě od počátku zaujaly a bavily a zaznamenal jsem i několik individuálních úspěchů. Vyhrál školní turnaj v Mostech u Jablunkova, následně i okrskový turnaj v Jablunkově a v okresním kole ve Frýdku Místku pak skončil na třetím místě. Vzpomínám si, že na tomto okresním turnaji jsem hrál v posledním kole o první místo s Milanem Walkem, který v současné době hraje první ligu v Třinci. Zápas jsem prohrál a celkově se umístil na třetím místě. Ještě když jsem navštěvoval gymnázium v Českém Těšíně zúčastnil jsem se šachového turnaje v Českém Těšíně. Prvních dvanáct hráčů hrálo užší finále a já tehdy hrál rozhodující zápas se žákem třinecké ZDŠ Martinem Staszkem. Staszko mě tehdy žel porazil a odsunul  na třináctou nepostupovou pozici  Šachy mě provázely i na vojně resp. když jsem sloužil na základní vojenské službě v Horažďovicích. Hrál jsme korespondenčně a podařilo se mi získat první výkonnostní třídu. Po vojně jsem začal hrát závodně ve Spartaku Jablunkov. Z Mostů jsem tam hrávali tři hráči. Pan Švejkovský, pan Karch a já. S týmem se nám podařilo vyhrát okresní soutěž a postoupit do krajské soutěže. V kraji jsem však vydrželi pouze jednu sezónu. Sestup bohužel znamenal i zánik šachového klubu v Jablunkově (myslím rok 1992 ?). Zánikem klubu nastala delší pauza i v mé šachové praxi. O několik let později jsem se k šachu vrátil, neboť jsem opět občas navštívil šachový kroužek v Mostecké škole, který vedl p.Švejkovský. V té době se objevilo v kroužku hned několik nadějných šachistů ( např. Pavel Kantor, Petr Kantor, Vít Kowolowski) . Právě tyto šachisty jsem také jednou doprovázel na okresní šachový turnaj, a pokud si vzpomínám „mí svěřenci“ zahráli perfektně a  umístili se  na medailových pozicích. Bohužel poté pro mě opět nastalo delší  hluché šachové období. K šachu jsem se opět vrátil až když se zde v Mostech začala scházet  generace šachových nadšenců (Petr a Pavel Kantorovi, Vít Kowolowski, Aleš Kawulok, Petr Sikora a samozřejmě i pan Švejkovský). Od vzniku našeho šachového oddílu (2001) jsem jeho členem až do dnešních dnů. Během těch let jsem hrával soutěžní utkání v okresním přeboru, krajské soutěži a nyní i v krajském přeboru a zúčastnil se i několik šachových turnajů. Například Czech Open v Olomouci a Pardubicích, nebo Novoroční turnaj v Třinci. K mým největším úspěchům dospělého věku patří třetí místo na turnaji v Hrádku a mé jméno je uvedeno i na putovním poháru o Mosteckou věž v kategorii ACF-CZ cup z roku 2004 za první místo. Za největší týmový úspěch považuji postup našeho oddílu do Krajského přeboru v sezóně 2010-11. Domnívám se, že v kraji nyní hrajeme docela dobře o čemž svědčí současné umístění po devíti odehraných kolech - jsme na solidním šestém místě. Ve své šachové minulosti jsem hostoval také v Třinci (v sezóně 2005 – 2006 v té sezóně se mi docela dařilo 4b/5 a přispěl tak k postupu do KP), později – v roce 2010  za Loko Praha B (společně s Pavlem Samiecem- jsme zaznamenali s týmem rovněž postup do první třídy pražského přeboru, já měl skóre 2,5b/3 ). Letos (2011-2012) také hostuji v krajské soutěži v Třinci déčkem na třetí desce, žel zde s nevalnými výsledky1b/5. Na závěr musím uvést, že díky našemu šachovému oddílu jsem měl možnost podívat se do Portugalska na fotbalové mistrovství Evropy v roce 2004. Pavel Kantor tehdy přišel na páteční trénink s informací, že získal v soutěži denníku Sport lístky na zápas s Německem, který se hrál v Lisabonu. A protože by bylo škoda nechat lístky propadnout, dohodli jsme se na tréninku, že tam zajedeme autem a shlédneme i čtvrtfinálové utkání našich fotbalistů v Portu se Švédskem. Opravdu zdařilá akce. Mám radost z toho, že se činnost našeho šachového oddílu úspěšně rozvíjí. Vytvořilo se béčko našeho oddílu. máme své internetové stránky,  šachové turnaje Mostecká věžička a  Mostecká věž, a co je důležité je zde dobrá parta lidí, kteří mají šachovou hru opravdu rádi. 

 

Během své dosavadní „šachové kariéry“ jsem odehrál několik partií na které si občas vzpomenu. Za všechny uvádím partii z utkání se šachisty z Frýdku – Místku s Jakubem Rabatinem.

 

 

Bohuslav Szotkowski