Článek 4 - Šachové problémy motorů
3 zajímavé pozice, na kterých si vylámaly zuby prakticky všechny šachové programy. Jsou to výborné ukázky toho, že některým pozicím prostě ani nejlepší šachové programy nerozumí a nedá se automaticky spoléhat na doporučení počítače, ale vždy je třeba to prověřit ještě lidským pohledem.
Diagram 1: s řešením 1.Kg3 je z partie Short-Timman,1991 ,
Diagram 2: 1...,Vb4 z partie Kmoch-Nimcovič, 1927 ,
Řešení:
49...Vb4!!
50.cxb4 a4!
51.b5+ Kxb5
52.Sa3 c3
53.Vb1 Kc4
54.f4 Kxd4
55.Kf2 Kc4
56.Ke1 d4
57.Ke2 Kd5
58.Kf3 Sb7
59.Ve1 Kc4+
60.Kf2 b2
61.f5 exf5
62.e6 Sc6
0-1
Diagrma 3: Popov 1996
Řešení:
Popov 1996 1.Sh5+!! Kxh5 [1...Kg7 2.Jxf2+-] 2.Kf5 Jxh3 [2...Jd3 3.Jd5 Vf7 4.Jhf4+ Jxf4 5.Jxf4#] 3.Jd5 Vf7 4.c4 Vf8 5.a3 +-
Obzvlášť mne fascinuje v diagramu 1.Kg3 pochod králem na pole h6, zdánlivě jednoduchá myšlenka. Ale přijít na to ve střední hře, při téměř všech
figurách na šachovnici, na takový pochod s králem přes celou šachovnici do nepřátelského tábora, vyžaduje hodně netradiční myšlení.
Stejně tak v diagramu 1.Sh5, nádherná oběť 2 figur za znehybnění královského křídla a pak rozhodnutí partie na opačném křídle poslední obětí pěšce za
uvolnění cesty druhému pěšci, zakončeno proměnou v dámu a matem.
Krásná ukázka přesného propočtu.
Připravil: Bc. Tomáš Kočí